Тримаємо дистанцію


Педагогічний колектив філії КЗО «Обласний еколого-натуралістичний центр дітей та учнівської молоді» (директор Педан Ю.Ф.) «Шафран» (директор Журавель В.Є.) та вихованці почали працювати дистанційно з 16 березня.


На дистанційну форму роботи перейшли не лише заклади загальної середньої освіти України, а й установи позашкільної освіти. Онлайн - викладання в цей кризовий час стало справжнім викликом для учнів, батьків та педагогів всього світу. Провідний освітній експерт у світі та канадський вчитель із ТОП-50 Global Teacher Prize Арман Дусе вважає, що онлайн-викладання під час глобального карантину – це кризове навчання. І тому не варто вважати, що карантин — це хоум скулінг, домашнє навчання або онлайн-навчання.


Зараз діти перебувають вдома, а педагоги, теж в дистанційному режимі, намагаються організувати більш-менш оптимальний для всіх учасників дистанційної освіти навчальний процес. Для цього необхідно було проаналізувати ресурсні та технічні можливості всіх учасників навчання в новому режимі, базовий рівень потреб дітей та педагогів вдома для здійснення дистанційної роботи.


Філія працює в сільській місцевості на базах трьох територіальних громад (Могилівської, Царичанської та Китайгородської), де великий прошарок населення – соціально вразливі групи, де доступ до швидкісного інтернету обмежений, а мобільний Інтернет не в змозі забезпечити якість дистанційного навчання. Економічні реалії сьогодення не забезпечують для дітей однакові стартові умови дистанційного навчання (на жаль, Україна не входить до 10% заможних країн світу, і можливостей для повного переходу на онлайн навчання у нас немає). Закриття навчальних закладів на карантин, коли ми забрали з освіти саму структуру школи, тобто безпечний освітній простір, привело до усвідомлення невтішного факту - наскільки великим є розрив у доступі до освіти, у рівності можливостей сімей: хтось може і не мати інтернет-зв’язку, комп’ютера чи гаджета вдома. Зараз, в умовах пандемії, саме час для змішаного навчання, але перед тим ми повинні впевнитися, що всі діти мають однакові стартові умови для цього. Тому ми усвідомили, що в цей складний період ставити високі академічні цілі перед вихованцями неможливо. Звісно, навчання дуже важливе під час карантину, про це ніхто не сперечається. Але більш важливими є здоров’я, безпека та добробут дітей.


Отже, на даний момент важливо забезпечити можливість для тих вихованців, хто забезпечений вдома необхідними ресурсними та технічними засобами. Крім цього, рівень опанування педагогами цифровими навичками та забезпеченість їх необхідними технічними засобами вдома також впливає на якість дистанційної освіти не в кращий бік.


Педагоги філії «Шафран» розробили заняття гуртків згідно навчальних програм в форматі «Екологічна відео зала». На кожне заняття підбираються онлайн-ресурси в найбільш доступній для учнів формі. Заняття містять тему, посилання на навчальні матеріали та обов’язковий розділ «Практична дія», що дає можливість вихованцям реалізовувати отримані знання в умовах карантину. Велику надію покладаємо на безпосередню участь батьків, залучаючи їх до практичних природоохоронних, енергозберігаючих та екологічних кроків в сімейному кластері. Для реалізації освітніх цілей ми використовуємо навчальний контент інтернет-ресурсів з Ютубу, платформ Всеосвіта, На урок, Острів знань (Позашкілля), сайтів Національного та обласного еколого-натуралістичних центрів та ін.


Найбільш дієвим та зручним засобом комунікації та зворотного зв’язку для всіх учасників навчального процесу виявилися соціальні мережі. Навчальні матеріали викладаємо на офіційній сторінці філії «Шафран» Фейсбук https://www.facebook.com/profile.php?id=100045820420075. Вихованці не тільки отримують підібраний навчальний контент, а й мають можливість приймати участь у різноманітних конкурсах, організованих керівниками гуртків, наприклад, конкурси фото робіт «Мій домашній улюбленець» та «Чарівна квітка мого саду», отримувати інформаційні та еколого-просвітницькі матеріали, мають змогу переглядати групи Українське ентомологічне товариство, Українська ботанічна група, Птахи України, Освіта Дніпропетровщини, Зелений Фонд тощо. Індивідуальна комунікація з вихованцями та колегами здійснюється через Viber – онлайн-наради, консультації, передача та отримання робочих файлів.


В умовах карантину філія продовжує роботу по залученню вихованців до участі в обласних та Всеукраїнських конкурсах. Робота учня 5 класу Царичанської ЗОШ І-ІІІ ступенів Самокиші Максима по дослідженню мурашників подано на розгляд журі Всеукраїнського конкурсу «Юний дослідник», в дистанційному режимі працюють учасники обласного конкурсу «Природна скарбниця Придніпров’я»: в номінації «Первоцвіти» - Рудківська філія КЗ «Китайгородський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів», в номінації «Дерево життя» - Могилівська філія І-ІІ ступенів комунального опорного закладу «Могилівська ЗОШ І-ІІІ ступенів ім. І.М.Шишканя», для участі у конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт працюють учасники обласної Природничої школи учнівської молоді (учні Могилівської ЗОШ І-ІІІ ступенів).


Педагогічний колектив філії з метою забезпечення організаційно-педагогічної та методичної діяльності, особистого професійного вдосконалення здійснюють свою діяльність згідно індивідуальних планів дистанційної роботи. Форми роботи різноманітні – розробка відкритих занять виховних заходів, участь у вебінарах та підвищення кваліфікації на онлайн-платформах, опанування цифровими технологіями, опрацювання фахової літератури з профілів гурткової роботи, розробка тематичних презентацій, тестів, технологічних карток для методичного забезпечення гурткових занять, еколого-просвітницька робота, впорядкування електронного портфоліо, вивчення програмних засобів для здійснення дистанційної роботи, тощо. Актуальною для педагогів філії є також робота над проектом «Історія юннатівського руху в Царичанському районі», присвячена 95-річчю юннатівського руху в Україні. В дистанційному режимі здійснюємо збір інформації, залучаємо до проекту педагогів району, готуємо архівні матеріали для передачі до місцевого краєзнавчого музею.


Хочеться порадити колегам оптимізму та віри в свої сили, не навантажуйте дітей великими і складними завданнями. Не сподівайтеся, що вам вдасться під час дистанційного навчання скопіювати все, що ви зазвичай робите на заняттях. Під час пандеміїі педагогам, і вихованцям важливо мати змогу взаємодіяти з тим, що відбувається навколо, тому дуже важливо адаптувати навчальну програму до реального світу і сьогоднішніх проблем, щоб діти могли описувати і проживати свій досвід. Зараз саме час зрозуміти цінність навчання за різних життєвих обставин, важливим є закласти вихованцям основи для навчання упродовж життя.


Тож, тримаємо дистанцію!


Методист філії «Шафран» ВікторіяПолога