Меню

Документи

ІНФОРМАЦІЙНА ДОВІДКА
про підсумки проведення обласного конкурсу-захисту

науково-дослідницьких робіт учнів

обласної Природничої школи учнівської молоді

в 2024-2025 навчальному році


Щорічно наприкінці навчального року з метою підтримки і стимулювання інтелектуально обдарованих дітей та молоді, сприяння модернізації змісту науково-дослідної, експериментальної, практичної діяльності учнівської молоді в галузі природничих наук комунальний заклад освіти “Обласний еколого-натуралістичний центр дітей та учнівської молоді” (директор Юрій Педан) (далі – КЗО “ОЕНЦДУМ”) спільно з Дніпровським національним університетом ім. О. Гончара” (далі – ДНУ ім. О.Гончара), Дніпровським державним аграрно-економічним університетом” (далі ДДАЕУ), навчально-науковим інститутом “Український державний хіміко-технологічний університет” (далі ННІ “УДХТУ”) проводять обласний конкурс-захист науково-дослідницьких робіт учнів обласної Природничої школи учнівської молоді (далі - Конкурс).


У квітні-травні 2025 року Конкурс проводився в он-лайн форматі. Усього на розгляд журі Конкурсу було надіслано 64 науково-дослідницькі роботи від здобувачів освіти закладів загальної середньої, професійно–технічної і позашкільної освіти з Лозуватської, Могилівської, Піщанської сільських рад; Обухівської, Межівської, Томаківської, Слобожанської селищних рад; Дніпровської, Криворізької, Марганецької, Павлоградської, Кам’янської, Нікопольської  міських рад, філії КЗО “ОЕНЦДУМ” “Шафран”.


Традиційно Конкурс проводився за секціями: “Хімія”, “Сучасні біотехнології”, “Психологія”, “Біологія“, “Екологія”, “Флористика та зелена архітектура”, “Агрономія, ветеринарія, зоотехнія”.


Майже всі роботи учнів, представлені для участі в Конкурсі, мають практичну частину з проведеними дослідженнями, яка значно підвищує їх рівень. Вихованці працювали на базі навчально-дослідних земельних ділянок закладів позашкільної освіти, приватних фермерських господарств, присадибних ділянок, у лабораторіях закладів вишів. Представлені на Конкурс дослідження були актуальними, зосередженими на проблемах використання відновлюваних джерел енергозбереження, впливу шкідливих речовин на оточуюче середовище, живу природу та здоров’я людини, біодеструкції штучних матеріалів, збереження біорізноманіття. Юні дослідники продемонстрували вміння використовувати як класичні, так і сучасні методи наукових досліджень. У всіх роботах було здійснено детальний аналіз наукових джерел, проведено синтез та узагальнення інформації з питань, що досліджуються. В ході виконання робіт учні використовували метод біоіндикації, математичного моделювання, досліджували об’єкти з використанням технологій дистанційного зондування Землі, проводили моніторингові екологічні дослідження в природних умовах, а також працювали в науково-дослідних лабораторіях. У всіх наукових роботах представлений матеріал був належно ілюстрованим за допомогою рисунків та фотографій, а розділи з результатами досліджень містять графіки, діаграми та таблиці.


Тематика представлених науково-дослідницьких робіт в секції “Екологія” була різноманітною і змістовною. В своїх роботах юні екологи досліджували вплив війни на екосистеми України, комплексне використання відновлюваних джерел енергії, заходи по збереженню рідкісних представників флори і фауни. Найзмістовнішою була визнана науково-дослідницька робота Божкова Кирила, учня 10 класу Слобожанського ліцею Слобожанської селищної ради за темою “Оцінка та порівняння якості питної води з різних джерел водопостачання у Дніпропетровській області” (керівник роботи Черемісіна О.С., керівник гуртка  позашкільного підрозділу Слобожанського ліцею).


На секції “Агрономія, ветеринарія, зоотехнія” членами журі було розглянуто 11 науково-дослідницьких робіт, підготовлених здобувачами освітніх закладів Обухівської, Межівської і Слобожанської селищних рад, комунального закладу позашкільної освіти “Еколого-натуралістичний центр” Павлоградської міської ради, комунального закладу “Дніпровське вище професійне училище будівництва” Дніпровської міської ради. Вихованці працювали на базі навчально-дослідних земельних ділянок закладів освіти, приватних фермерських господарствах, присадибних ділянках, у лабораторіях ДДАЕУ за різноплановими напрямами: овочівництво, бджільництво, кролівництво, ветеринарна медицина та зоотехнія. Журі секції відзначило роботи учнів Володимирівського ліцею Межівської селищної ради Калетнік Маргарити і Кувшинової Ріти за темами “Формування врожайності цибулі ріпчастої залежно від технологічних прийомів” і “Вплив препарату гумат біо на продуктивність гібридів соняшнику”(керівник Янченко Т.В., вчитель біології),  виконані на високому науковому рівні з наданими економічними розрахунками вирощування овочевих і польових культур.


Майже всі роботи в секції “Хімія” несли практичний, експериментальний характер. Практична частина дослідів була виконана не тільки в шкільних лабораторіях, але й на базі міських лабораторних центрів, лабораторій вишів (ДНУ ім. О.Гончара, Медичний університет, ННІ “УДХТУ”). Серед напрямів досліджень чітко простежується екологічна спрямованість (дослідження біодизеля, зелених синтезів наночастинок, технологій водоочищення тощо), що свідчить про актуальність робіт. Журі відзначило роботи учнів Дніпровського наукового хіміко-екологічного ліцею Дніпровської міської ради Дар'ї Павлової за темою “Використання “Зелених” методів для одержання наночастинок срібла косметичного призначення“ та Андрія Марченкова “Гранульні полімери з іммобілізованими N-хлорсульфонамідними групами як альтернативні дезінфектори води”, результати яких можливо застосовування на практиці.


Теми науково-дослідницьких робіт в секції “Психологія” були пов’язані з соціалізацією учнів старшої школи через вплив соціальних мереж на формування особистості підлітків, психологічними особливостяи булінгу серед учнів, особливостями формування локусу контролю у підлітковому середовищі.


Журі відмітило креативність і високий рівень підготовки роботи за темою  “Зв’язок мотивації навчання з прокрастинацією здобувачів освіти вищого професійно-технічного училища” (виконавець Рибін Данило, студент ІІ курсу комунального закладу “Дніпровське вище професійне  училище будівництва” Дніпровської міської ради), (керівники Білополий В.В., завідувач кафедри філософії Навчально-наукового інституту “Придніпровська державна академія будівництва та архітектури”, Гаркуша С.М., викладач-методист з хімії та біології).


На секції “Сучасні біотехнології” здобувачами освіти було представлено 13 науково-дослідницьких робіт від закладів освіти Дніпровської, Кам’янської міських рад, Обухівської селищної ради. Тематика наукових праць охоплює кілька напрямків сучасної біотехнології: екологічна біотехнологія поверхневих вод природними сорбентами (із рослинних відходів); використання природних середовищ для деструкції нафтопродуктів; біоутилізація відходів методом вермикультивування; вплив капсулювання біополімерами передпосівного насіння сільськогосподарських культур на їх продуктивністю.


Майже всі роботи продемонстрували практичну частину дослідження і були підготовлені на кафедрах ННІ “УДХТУ” та інших наукових установах. За своїм змістом, актуальністю наукові роботи в повному обсязі відповідають поставленим завданням та вимогам щодо оформлення учнівських робіт.


Слухачі секції “Флористика та зелена архітектура” в своїх науково-дослідницьких роботах використали знання, які отримали з курсу ландшафтного дизайну та флористики обласної Природничої школи учнівської молоді. На секції було представлено цікаву роботу з використанням елементів символіки писанкарства в дизайні групових посадок рослин на території закладів освіти (виконавець Рогаль Вікторія, учениця Чумаківського ліцею Томаківської селищної ради) (керівник Ігнатченко Н.В., вчитель хімії та біології, заступник директора з навчально - виховної роботи). Тематика даної роботи є актуальною, зокрема під час військових дій на території України, бо використання подібних елементів сприяє ствердженню української ідентичності  та підняттю бойового духу всієї України.


Аналізуючи роботи учасників Конкурсу, журі звертає увагу на певні недоліки, виявлені в роботах, а саме:
недостатність особистого внеску учнів у проведенні досліджень;
наявність орфографічних та друкарських помилок;
замало джерел, з якими працювали здобувачі освіти при підготовці роботи;
висновки не в повному обсязі відображають поставлену мету дослідження;
забагато власних тверджень, які не підкріплені емпірично або авторитетними джерелами.


За підсумками заходу 44 випускника стали переможцями Конкурсу.


КЗО “ОЕНЦДУМ” висловлює щиру подяку всім науковим керівникам і здобувачам освіти за участь в обласному конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт учнів обласної Природничої школи учнівської молоді, які навіть у нелегкий для нашої країни час проявляють бажання працювати і діяти заради покращення сучасного і майбутнього нашої рідної землі - Дніпропетровщини, України.


Всі випускники Школи отримають свідоцтва про позашкільну освіту відповідно до зразка, затвердженого Міністерством освіти і науки України. Переможці та активні учасники Конкурсу будуть нагороджені грамотами КЗО “ОЕНЦДУМ”.


Таблиця


Активність та результативність участі територіальних громад
та закладів освіти у Конкурсі

 


Фотографії за посиланням:
https://drive.google.com/drive/folders/16rnzc3edr1xkRzaq6SohYXtLNQRRLsXk?usp=sharing


Методист з наукової роботи
комунального закладу освіти
“Обласний еколого-натуралістичний
центр дітей та учнівської молоді”                                                        Тетяна КОНДРАТЬЄВА

В Дніпропетровській області проведена весняна сесія
для слухачів обласної Природничої школи учнівської молоді


Наприкінці березня 2025 року комунальним закладом освіти “Обласний еколого-натуралістичний центр дітей та учнівської молоді” Дніпропетровської області (далі – КЗО “ОЕНЦДУМ”, директор Юрій Педан) для здобувачів освіти закладів освіти була проведена весняна сесія обласної Природничої школи учнівської молоді (далі – Школа) по секціях: психології, хімії, флористики та зеленої архітектури, біології та екології, сучасних біотехнологій, агрономії, ветеринарії та зоотехнії.


Освітній процес у Школі під час проведення весняної сесії відповідно до безпекової ситуації відбувався дистанційно на базі Дніпровського національного університету ім. О.Гончара (ДНУ ім. Олеся Гончара), Навчально-наукового інституту “Український державний хіміко-технологічний університет” (ННІ УДХТУ), Дніпровського державного аграрно - економічного університету (ДДАЕУ).


Сесія проводилася за окремим розкладом роботи кожної секції відповідно до плану, узгодженого науково-методичною радою Школи.


До участі в сесії долучилися 10 науковців вишів м. Дніпро та понад 150 здобувачів освіти закладів загальної середньої, професійно-технічної та позашкільної освіти з 16 територіальних громад: Дніпровської, Кам’янської, Криворізької, Марганецької, Павлоградської, Нікопольської, Васильківської, Лозуватської, Могилівської, Межівської, Піщанської, Обухівської, Солонянської, Томаківської, Слобожанської, філії КЗО “ОЕНЦДУМ” “Шафран”.


На секції біології учні працювали за темою “Сердце та кровообіг - двигун нашого тіла” (лектор Мізін Валерія Вікторівна, викладачка кафедри фізіології та спортивної медицини Придніпровської державної академії фізичної культури і спорту), з якої вони отримали знання про основні функції серцево-судинної системи людини і розглянули на прикладах, як необхідно зміцнювати своє здоров’я, щоб мати здорове серце на довгі роки.


Юні екологи вивчали тему “Екосистеми: структура, функціонування та стійкість природних систем”, під час якої Лісовець Олена Іванівна, доцент кафедри геоботаніки, ґрунтознавства та екології ДНУ ім. Олеся Гончара, велику увагу приділила значенню екосистеми в природі та житті людини і процесам погіршення екосистеми України, що пов’язано з бойовими діями, які ведуться російським агресором на нашій землі.


Майбутні ветеринари ознайомилися з темою “Класифікація і ветеринарно-санітарна експертиза риби”, яку дуже змістовно презентував Зажарський Володимир Володимирович, завідувач кафедрою інфекційних хвороб тварин ДДАЕУ. На лекції учні вперше дізналися про правила санітарної експертизи риби і гідробіонтів і тепер кожний з них, дивлячись на зябра риби, може визначити свіжа риба чи термін її використання вже неможливий.


Юні аграрії отримали знання по темі “Різноманіття, морфологічні особливості та технології вирощування нішових культур” (викладачка Котченко Марина Валентинівна, доцент кафедри  рослинництва Дніпровського державного аграрно-економічного університету), з якої учні дізналися про виробництво плодів та ягід, яке є традиційною галуззю сільськогосподарського виробництва України, зокрема Дніпропетровщини, і має багатовікову традицію.


Майбутні психологи отримали можливість розглянути тему “Поняття про волю. Психологічні механізми волі”. Вони вивчали етапи вольової дії, які включають усвідомлення людиною вольових зусиль та оцінки своїх можливостей і визначення способу дії. Активну участь брали учні і в практичному занятті за темою “Вольова саморегуляція особистості”, яке проводила викладачка Лазаренко Вікторія Іванівна, доцент кафедри соціальної психології та психології управління ДНУ імені Олеся Гончара. Учні усвідомили, що вольова діяльність людини завжди розпочинається з чуттєвого відображення світу у відчуттях та сприйманні, а психічні процеси є базовою основою людської психіки.


Яскраві презентаційні лекції по озелененню та ландшафтному дизайну були прочитані для флористів за темами: “Різноманіття рослин для альпінарію” та “Принципи побудови композиції кам'янистого саду”, які з великою фаховою майстерністю виклала Зайцева Ірина Олексіївна, професор кафедри фізіології рослин та інтродукції ДНУ імені Олеся Гончара. Інформація, надана під час лекцій, була дуже актуальна в зв’язку з початком в закладах освіти весняних робіт по благоустрою та озелененню на шкільних ділянках, клумбах і садах.


Слухачі секції сучасних біотехнологій знайомились з новою для себе темою “Інноваційні технології харчових виробництв”. Під час практичних занять, проведених викладачкою Гармаш Світланою Миколаївною, доцентом кафедри біотехнології та безпеки життєдіяльності ННІ “УДХТУ”, учні розглянули пріоритетні напрямки у сфері харчових виробництв, які мають оздоровчі властивості для життя людини.


Учасники секції хімії вивчали освітній матеріал по темах: “На межі поділу тіл: Адсорбція” та “Як відкривали атом” (викладачка Плясовська Катерина Андріївна, доцент кафедри фізичної, неорганічної та органічної хімії ДНУ імені Олеся Гончара).


Під час весняної сесії здобувачам освіти Школи організаторами заходу були надані щомісячні контрольні тестові завдання по секціях, які розміщені на сайті КЗО “ОЕНЦДУМ”, а також рекомендації щодо підготовки до обласного конкурсу-захисту науково- дослідницьких робіт обласної Природничої школи учнівської молоді, що відбудеться у травні 2025 року. При підготовці до конкурсу відповідно до безпекової ситуації учням було рекомендовано спілкування з науковими керівниками через електронну пошту та мобільний зв’язок.


Фотографії за посиланням:
https://drive.google.com/drive/folders/1HUObEsmO9b8PLiskCOCi7HpYX544hPbJ?usp=sharing


Методист з наукової роботи КЗО “ОЕНЦДУМ”
Тетяна КОНДРАТЬЄВА

Шановні здобувачі освіти
обласної Природничої школи учнівської молоді!


Надаємо вам доступ на перегляд деяких лекційних материалів викладачів за посиланнями:
- 2020 рік
- 2021 рік

- 2022 рік

- 2023 рік

- 2024 рік посилання № 1

- 2024 рік посилання № 2

- 2025 рік

Орієнтовні теми науково-дослідних робіт
(ви можете обрати одну зі списку або подібну,

або обрати зовсім іншу за своїм напрямком)


Гурток “Біологія людини”


1. Особливості агресії у школярів підліткового віку.
2. Рівень стресостійкості дітей шкільного віку в залежності від темпераменту та стилю виховання в родині.
3. Гендерні особливості функціонального стану дихальної системи учнів з різним рівнем фізичної активності.
4. Вплив ароматичних речовин на когнітивні властивості мозку учнів різного віку та статі.
5. Залежність стійкості уваги учнів-підлітків від темпераменту.
6. Особливості харчування сучасних школярів.
7. Стан зорового аналізатора школярів в залежності від навантаження (фізичного, зорового, психо-емоційного).
8. Оцінка когнітивних властивостей мозку школярів, що проживають у прифронтовій зоні.
9. Оцінка стану серцево-судинної системи учнів, що перебувають під дією довготривалих стресорів за умов війни.
10. Залежність формування склепіння стопи школярів молодшого шкільного віку в залежності від рівня рухової активності дитини.


Гурток “Юні психологи”


1. Особливості мотиваційної сфери здобувачів освіти середньої та старшої ланки навчання.
2. Акцентуації характеру та тривожність старшокласників.
3. Шкільна тривожність та академічна успішність старшокласників.
4. Стресостійкість та копінг-стратегії старшокласників в умова війни.
5. Тип темпераменту та стійкість до стресу старшокласників.
6. Акцентуації характеру та стресостійкість підлітків.
7. Зв’язок батьківського ставлення з суб’єктивним благополуччям старших підлітків.
8. Зв’язок мотивації навчання з прокрастинацією здобувачів освіти.
9. Психологічна стійкість та мотивація до успіху здобувачів освіти.
10. Психічний стан старшокласників під час війни.
11. Зв’язок адаптованості зі стресостійкістю старшокласників.
12.  Зв’язок емоційних станів з психологічною адаптованістю підлітків з числа ВПО в умовах війни.


Гурток “Сучасні біотехнології”


1. Дослідження основних показників якості сучасних дитячих сирочків.
2. Ефективність біопереробки відходів пластику в умовах Степової зони України.
3. Біоконверсія відходів харчових підприємств в анаеробних умовах.
4. Дослідження концентрації завислих речовин для оцінки якості стічних вод.
5. Перспективний метод біотрансформації ксенобіотиків природними сорбентами.
6. Дослідження екологічно безпечного способу біотрансформації відходів молочної промисловості.
7. Експрес-метод визначення нітратів у воді з різних джерел.
8. Дослідження сорбенту природного походження для очищення хромовмісних стічних вод.
9. Дослідження ефективності біосорбенту для очищення водних об’єктів від моторної олії.
10. Дослідження процесу біоутилізації рослинних відходів культурою Eisenia fetida.


Гурток “Юний ветеринар”


1. Інфекційних хвороби тварин
1. Епізоотологічна та економічна ефективність оздоровлення господарств від інфекційної хвороби.
2. Порівняльна оцінка економічної ефективності діагностичних препаратів при інфекційній хворобі.
3. Протиепізоотичні заходи викорінення інфекційної хвороби тварин в умовах господарства.
4. Організація ветеринарно-санітарних заходів при виникненні інфекційної хвороби в господарстві, районі, області та їх економічна ефективність.
5. Особливості планування, організація та здійснення протиепізоотичних заходів в господарстві (районі).
6. Особливості методів діагностики конверсованих форм збудника.
7. Епізоотологічна ефективність хроматографічного методу діагностики збудників хвороб.


2. Паразитологія, ветеринарно-санітарна  експертизи

1. Оцінка ефективності і удосконалення заходів боротьби з аскарозом свиней (іншим захворюванням у тварин).
2. Оцінка епізоотичної ситуації та заходи боротьби за кишкових гельмінтозів у свиней (жуйних, дрібних тварин).
3. Діагностика та ефективність лікувальних заходів за акарозів у овець (іншого виду тварин).
4. Порівняння ефективності антигельмінтних препаратів за певного гельмінтозу у великої рогатої худоби (чи іншого виду тварин).
5. Ефективність лікувально-профілактичних заходів у боротьбі зі стронгілятозами у жуйних.
6. Ветеринарно-санітарна експертиза продуктів в умовах лабораторії ринку
7. Ветеринарно-санітарна експертиза м’ясних, молочних, рибних продуктів в умовах переробного підприємства
8. Ветеринарно-санітарні умови отримання тваринницької продукції в умовах господарства
9. Ветеринарно-санітарна експертиза тваринницької продукції за різних захворювань тварин.
10. Технологія виготовлення та ветеринарно-санітарна експертиза ковбас та шинково-штучних виробів на переробному підприємстві.


3. Клінічна діагностика та внутрішні хвороби тварин
1. Аналіз причин респіраторних захворювань молодняку та методи їх профілактики.
2. Профілактика гіповітамінозів молодняку тварин і птиці в умовах господарства.
3. Порівняльна оцінка методів лікування і профілактики аліментарної анемії поросят.
4. Лікування і профілактика рахіту молодняку тварин.
5. Гепатози великої рогатої худоби та методи їх профілактики.
6. Кетози високопродуктивних тварин і їх вплив на життєздатність новонародженого молодняку.
7. Резистентність новонародженого молодняку в залежності від утримання і експлуатації матерів.


4. Нормальна та патологічна анатомія тварин
1. Особливості патоморфології, клінічної картини і лікування факторних інфекцій сільськогосподарських тварин (колібактеріозу, сальмонельозу-паратифу, гемофільозу, дизентерії тощо).
2. Епізоотологічні особливості, патоморфологічні та клінічні прояви, діагностика, лікування і профілактика еймеріозу сільськогосподарської птиці за різних умов утримання.
3. Особливості гістогенезу, патоморфологічної і клінічної картини неопластичних процесів у дрібних свійських тварин, їх діагностика, лікування і профілактика.
4. Патоморфологія захворювань неінфекційної етіології у сільськогосподарських тварин, їх діагностика, лікування і профілактика.
5. Патологоанатомічна картина гемобластозів сільськогосподарських тварин, розробка і впровадження сучасних заходів профілактики та їх ліквідації за умов конкретного господарства.
6. Використання мікроструктурного аналізу при проведенні ветеринарно-санітарної експертизи м’яса і м’ясних продуктів.
7. Розробка і використання патологоанатомічних критеріїв у судовій ветеринарній медицині.
8. Патоморфологічна картина захворювань неінфекційної етіології у дрібних свійських тварин,  їх лікування і профілактика.
9. Патологоанатомічна картина, діагностика, лікування і профілактика інфекційних та інвазійних захворювань тварин.
10. Імуноцитохімічні методи діагностики хвороб продуктивних та дрібних свійських тварин.
11. Застосування імунохімічних методів оцінки імунного статусу тварин та розробка способів імунокорекції та імуностимуляції.
12. Морфофунціональні аспекти системи органів кровотворення та імунного захисту. Профілактика та лікування уроджених та набутих імунодефіцитів тварин.
13. Структурно-функціональні особливості шкіри та її похідних. Особливості діагностики, профілактики та лікування хвороб шкіри у дрібних свійських та екзотичних тварин.


5. Хірургія і акушерство тварин
1. Характеристика травматизму тварин на прикладі конкретного господарства (етіологія, клінічний прояв, збитки, загальні і спеціальні заходи профілактики).
2. Аналіз ефективності лікування і профілактики хірургічних хвороб у свійських тварин.
3. Порівняльна характеристика різних способів кастрації свійських тварин і птахів.
4. Аналіз матеріально-технічного забезпечення та рівня хірургічної роботи в умовах господарства (клініки).
5. Аналіз рівня організації та реалізації відтворення тварин в умовах господарства.
6. Аналіз ефективності акушерсько-гінекологічної диспансеризації поголів’я тварин в умовах господарства.
7. Аналіз нозологічного профілю, етіології, перебігу та ефективності діагностичних та лікувально-профілактичних заходів за акушерсько-гінекологічної патології у самок свійських тварин в умовах господарства.
8. Порівняльна характеристика способів і засобів корекції обміну речовин у вагітних тварин.


6. Кафедра фізіології  та  біохімії  сільськогосподарських  тварин
1. Діагностика та профілактика порушень обміну речовин у продуктивних тварин (свині, велика рогата худоба, птиця) в умовах інтенсивних технологій їх використання в умовах певного господарства (клініки).
2. Вплив біологічно активних речовин на життєздатність, приріст, резистентність, неспецифічну та імунологічну реактивність продуктивних тварин (ссавців та птиці) на різних етапах постнатального онтогенезу в умовах певного господарства (клініки).
3. Порівняльна ефективність використання ветеринарних препаратів та кормових добавок для профілактики хвороб продуктивних тварин в умовах спеціалізованих господарств.
4. Моніторинг залишків ветеринарних препаратів та забруднюючих речовин в організмі тварин, продуктах тваринного походження та кормах.
5. Результативність систем контролю імунного статусу та виявлення генетичних порушень у тварин із застосуванням молекулярних методів досліджень – імунохімічного аналізу та ПЛР.
6. Порівняльна характеристика дії лікарських речовин в залежності від лікарської форми в умовах певного господарства (клініки).
7. Фармакологічна характеристика та застосування пробіотиків (сорбентів, інсектоакарицидних, антигельмінтних препаратів) залежно від виду тварин в умовах певного господарства (клініки).


Гурток “Юні аматори зеленої архітектури”


1. Інтродукція деревно-чагарникових екзотів та оцінка їх життєздатності.
2. Оцінка інвазійності адвентивних видів флори.
3. Особливості формування флори культурфітоценозів урбанізованих ландшафтрів.
4. Адаптивні можливості тропічних і субтропічних культур в умовах закритого ґрунту.
5. Біологічно активні речовини лікарських рослин природної та культивованої флори.
6. Газонні фітоценози в градієнті екологічних умов.
7. Оцінка біорізноманіття та адвентизації флори природних фітоценозів.
8. Формування флори на техногенно порушених територіях.
9. Біоекологічні та морфофізіологічні аспекти стійкості інтродуцентів  в насадженнях з різним ступенем антропогенного навантаження.
10. Оцінка репродуктивної здатності цінних декоративних видів за впливу абіотичних факторів та регуляторів росту.
11. Ріст і продуктивність мікрогріну за різних умов вирощування.
12. Спалахи шкідників та хвороб найбільш поширених декоративних рослин – біоекологічна оцінка та фітопалогічний прогноз.


Гурток “Юні хіміки”


1. Синтез та аналіз наноматеріалів на основі оксидів металів, дослідження їх властивостей і можливостей застосування.
2. Каталіз у хімічних реакціях: дослідження ефективності різних каталізаторів – експериментальне порівняння.
3. Фотокаталітичне очищення води за допомогою діоксиду титану. Вивчення можливостей використання TiO₂ для деградації органічних забрудників.
4. Електрохімічні джерела струму. Порівняльний аналіз літій-іонних та натрій-іонних акумуляторів – перспективи використання натрію як альтернативи літію.
5. Супрамолекулярна хімія. Створення гелів на основі водневих зв’язків: синтез та дослідження структурно-функціональних властивостей.
6. Механохімічний синтез. Перспективи використання безрозчинникових методів у хімії – аналіз економічної та екологічної ефективності процесів.
7. Синтез і властивості комплексних сполук перехідних металів – дослідження їх застосування в медицині та промисловості.
8. Хімія ароматичних сполук: розробка нових методів добування поліциклічних ароматичних вуглеводнів, оцінка їх екологічного впливу.
9. Полімери нового покоління. Дослідження біорозкладних пластмас на основі полілактиду – розгляд можливостей заміни традиційних пластиків.
10. Хімія лікарських засобів. Синтез та аналіз похідних саліцилової кислоти – дослідження ефективності та безпечності цих сполук.
11. Експериментальні методи аналізу вмісту важких металів у воді – порівняння спектроскопічних та хімічних методів детекції.
12. Розробка та застосування «зелених» розчинників у хімічному синтезі – вивчення можливостей використання іонних рідин та глибоко евтектичних розчинників.
13. Дослідження впливу технологічної обробки на вміст вітамінів і мікроелементів у харчових продуктах.

В Дніпропетровській області проведена зимова сесія
для слухачів обласної Природничої школи учнівської молоді


Наприкінці січня 2025 року комунальним закладом освіти “Обласний еколого-натуралістичний центр дітей та учнівської молоді” Дніпропетровської області (далі – КЗО “ОЕНЦДУМ”, директор Юрій Педан) для здобувачів освіти закладів освіти була проведена зимова сесія обласної Природничої школи учнівської молоді (далі – Школа) по секціях: психології, хімії, флористики та зеленої архітектури, біології та екології, сучасних біотехнологій, агрономії, ветеринарії та зоотехнії.


Освітній процес у Школі під час проведення зимової сесії відбувався дистанційно на базі Дніпровського національного університету ім. О.Гончара (ДНУ ім. Олеся Гончара), Навчально-наукового інституту “Український державний хіміко-технологічний університет” (ННІ УДХТУ), Дніпровського державного аграрно - економічного університету (ДДАЕУ).


Сесія проводилася за окремим розкладом роботи кожної секції відповідно до плану, узгодженого науково-методичною радою Школи.


До участі в сесії долучилися 10 науковців вишів м. Дніпро та понад 200 здобувачів освіти закладів загальної середньої, професійно-технічної та позашкільної освіти з міських рад: Дніпровської, Кам’янської, Криворізької, Марганецької, Павлоградської, Нікопольської та сільських та селищних об’єднаних територіальних громад Васильківської, Магдалинівської, Могилівської, Межівської, Піщанської, Обухівської, Солонянської, Томаківської, Слобожанської, філії КЗО “ОЕНЦДУМ” “Шафран”.


На секції біології учні прослухали лекцію за темою “Загальні принципи організації та відмінності у роботі сенсорних систем людини”, з якої вони отримали знання про основні функції сенсорної системи, які полягають у виявленні, розрізненні і впізнання людиною і тваринами сигналів зовнішнього світу (викладачка Хоменко Олена Миколаївна, доцент кафедри фізіології та біохімії ДНУ імені Олеся Гончара).


Юні екологи вивчали тему “Ґрунт як екосистема:біорізноманіття, функції та екологічні виклики сучасності”, під час якої Лісовець Олена Іванівна, доцент кафедри геоботаніки, ґрунтознавства та екології ДНУ ім. Олеся Гончара, велику увагу приділила зміні структури ґрунтів, яка відбувається через ведення бойових дій на території нашої країни під час повномасштабного військового вторгнення росії, що веде до значного зниження врожайності зернових і овочевих культур і погіршення екосистеми України.


Майбутні ветеринари ознайомилися з темою “Прогнозування поширення трансмісивних захворювань тварин в Україні”, яку дуже змістовно презентував Зажарський Володимир Володимирович, завідувач кафедрою інфекційних хвороб тварин ДДАЕУ, що було в нагоді учням, які мріють в майбутньому присвятити себе ветеринарній справі.


Юні зоотехніки отримали знання по темі “Сучасна кормова база у птахівництві”. Після проведення лекції відбулося активне спілкування між викладачкою Похил Оленою Миколаївною, доцентом кафедри технології переробки продукції тваринництва ДДАЕУ і учнями, які проживають в сільській місцевості і займаються разом зі своїми родинами вирощуванням свійської птиці. Ця тема є для них на часі, і тому вони з користю для себе розширили свої знання про перелік сучасних кормів птахівництва, які можна практично  використовувати для вигодовування птиці.


Майбутні психологи мали можливість розглянути тему “Пізнавальна сфера особистості: відчуття, сприймання, пам’ять”, яку висвітлила викладачка Лазаренко Вікторія Іванівна, доцент кафедри соціальної психології та психології управління ДНУ імені Олеся Гончара). Учні усвідомили, що пізнавальна діяльність людини завжди розпочинається з чуттєвого відображення світу у відчуттях та сприйманні, а психічні процеси є базовою основою людської психіки.


З захопленням учасники секції брали участь в практичному занятті “Техніки запам’ятовування (мнемотехніки)” і зробили висновок, що кожна людини має активно працювати над покращенням своєї мнемотехніки з метою покращення навичок запам’ятовування і тренування пам’яті.


Яскраві презентаційні лекції були прочитані для флористів по озелененню та ландшафтному дизайну за темами: “Золота пропорція” та її використання в ландшафтному дизайні”, “Тростянецький дендропарк - зразок класичного пейзажного парку в Україні”, які з великою фаховою майстерністю  виклала Зайцева Ірина Олексіївна, професор кафедри фізіології рослин та інтродукції ДНУ імені Олеся Гончара).


Слухачі секції сучасних біотехнологій знайомились з новими для себе темами: “Асептика в біотехнологічній промисловості” та “Характеристика періодичного та безперервного процесу біосинтезу”. Під час практичних занять, проведених викладачкою Гармаш Світланою Миколаївною, доцентом кафедри біотехнології та безпеки життєдіяльності ННІ “УДХТУ”, учні розглянули методи культивування продуцентів антибіотиків.


Учасники секції хімії вивчали освітній матеріал по темах: “Каталіз” та “Головне про кислотно - основні рівноваги в розчинах” (викладачка Плясовська Катерина Андріївна, доцент кафедри фізичної, неорганічної та органічної хімії ДНУ імені Олеся Гончара).


Здобувачам освіти Школи було рекомендовано підтримувати спілкування з науковими керівниками через електрону пошту та мобільний зв’язок, а також були надані щомісячні контрольні тестові завдання на друге півріччя навчального року за напрямом навчання по секціях, які розміщені на сайті КЗО “ОЕНЦДУМ.


Фотографії за посиланням:
https://drive.google.com/drive/folders/1uJDdoEC4ngJBUZ-v8eO_Mr1bY1Gb_1Vd?usp=sharing


Лекційні матеріали за посиланням:
https://1024terabox.com/s/1xI5n-0JOUtbfrTTQiV0j8Q


Методист з наукової роботи КЗО “ОЕНЦДУМ”
Тетяна КОНДРАТЬЄВА